Ondra 3 - Innocenti DeTomaso Mini (1980)
Napsal: 30. pro 2008 16:44
Už to slyším.. první co Vás napadne při pohledu na fotky bude "tohle přece není žádný Mini.. co to sem cpe?".. někteří možná "tohle auto jsem měl a vzal jsem z něho papíry a motor pro své Mini a potom sešrotoval.." tohle byl bohužel častý jev, že všechna Innocenti byla dárcemi orgánů pro Mini a dnešní realita je taková, že jsme s Jirkou Korovjakem teď asi jediní dva majitelé v ČR.. A ono je to škoda, protože ve skutečnosti je to jen o trochu míň Mini než takový ultimátní Marcos nebo úžasný Moke..
něco málo z historie tedy.. o tom, že firma Innocenti se stala někdy v šedesátých letech majetkem firmy British Leyland určitě všichni víte, protože z této italské dílny vyjížděly dnes velice vyhledávané a ceněné Innocenti Mini, které byly téměř totožné s anglickým originálem, ale právě pro ty drobné odlišnosti je znalci tak milují a cenní.. počátkem sedmdesátých let vznikla touha na podvozku Mini postavit auto naprosto designově odlišné od Mini a odpovídající tehdejším moderním trendům, tedy hrany výrazné a všude. V roce 1974 proto vyjíždí první Innocenti 90 a Innocenti 120. Liší se od sebe výbavou interiéru a použitím karburátorových motorů Mini 1000 u verze 90 a Mini 1275 u verze 120. Také podvozek je s drobnými odlišnostmi použit z Mini. Karosérie pro ně navrhla proslulá dílna Bertone a je narozdíl od dvoudvéřového Mini prostornější a třídveřová s výrazným zadním otvíracím dílem kufru. Postupem času se mamutí koncern British Leyland začíná dostávat do potíží a prodává italskou továrnu. Koupil ji v Itálii žijící podnikatel argentinského původu a bývalý závodník F1 Alejandro DeTomaso.. ten proslul stavbou sportovních aut Mangusta, Pantera a Deuville s americkými motory Ford V8. Výroba modelů 90 a 120 běžela dále až do roku 1982, kdy skončila spolupráce s BMC a auta Innocenti ač na první pohled téměř totožná od tohoto data už nemají s Mini opravdu nic společného.. Mají už kompletně přepracovaný a odlišný podvozek a používají japonské motory Daihatsu.
Nás ale zajímá právě to období 1976-1982, kdy pod taktovkou firmy DeTomaso vyjíždí z linek vedle modelů 90/120 ještě jedna verze a tou je sportovněji laděná Innocenti DeTomaso Mini. Má silnější motor 1275, místo kovových nárazníků agresivnější plastové, mnohé atraktivní odlišnosti v interiéru.
Já osobně jsem tohle auto začal velmi intenzivně vnímat při resuscitaci v Garage Olomouc, kde jej Pavel Nejedlý přiváděl k životu pro Jirku Korovjaka. Jezdili jsme se na něj koukat s Liborem a připadalo nám jako taková kouzelná Lancia "picolissima Delta".. už třeba pro ten úžasný stylistický prvek zvýšené střechy nakonci alá křidýlko nebo to, že auto se zepředu dozadu rozšiřuje.. ten italský temperament a emoce z něj v reálu vyloženě čiší a přitom je to stále Mini, neb mu v útrobách bije anglické srdce a na cestě drží anglický podvozek s "ceckami a trumpetami" tak jak jej všichni důkladně znáte ze svých Mini. Když jsem tedy našel inzerát poměrně blízko za hranicemi, váhal jsem jen chvíli, rozhodl jsem se prodat Mini Ondra 1 a Innocenti nechal dovézt.. to že jsem si měl dát pozor na sežranou kastli jsem od Pavla sice věděl, ale stejně jsem mu pak připravil bezesné noci jak jsem mu to do Garage Olomouc dovezl na resuscitaci.. ale to už je jiné povídání a hned jak to bude možné vložím do sekce Projekty..
celá historie resuscitace je k vidění zde:
http://www.canyon.wz.cz/?path=./Obrazky ... %20Tomaso/
něco málo z historie tedy.. o tom, že firma Innocenti se stala někdy v šedesátých letech majetkem firmy British Leyland určitě všichni víte, protože z této italské dílny vyjížděly dnes velice vyhledávané a ceněné Innocenti Mini, které byly téměř totožné s anglickým originálem, ale právě pro ty drobné odlišnosti je znalci tak milují a cenní.. počátkem sedmdesátých let vznikla touha na podvozku Mini postavit auto naprosto designově odlišné od Mini a odpovídající tehdejším moderním trendům, tedy hrany výrazné a všude. V roce 1974 proto vyjíždí první Innocenti 90 a Innocenti 120. Liší se od sebe výbavou interiéru a použitím karburátorových motorů Mini 1000 u verze 90 a Mini 1275 u verze 120. Také podvozek je s drobnými odlišnostmi použit z Mini. Karosérie pro ně navrhla proslulá dílna Bertone a je narozdíl od dvoudvéřového Mini prostornější a třídveřová s výrazným zadním otvíracím dílem kufru. Postupem času se mamutí koncern British Leyland začíná dostávat do potíží a prodává italskou továrnu. Koupil ji v Itálii žijící podnikatel argentinského původu a bývalý závodník F1 Alejandro DeTomaso.. ten proslul stavbou sportovních aut Mangusta, Pantera a Deuville s americkými motory Ford V8. Výroba modelů 90 a 120 běžela dále až do roku 1982, kdy skončila spolupráce s BMC a auta Innocenti ač na první pohled téměř totožná od tohoto data už nemají s Mini opravdu nic společného.. Mají už kompletně přepracovaný a odlišný podvozek a používají japonské motory Daihatsu.
Nás ale zajímá právě to období 1976-1982, kdy pod taktovkou firmy DeTomaso vyjíždí z linek vedle modelů 90/120 ještě jedna verze a tou je sportovněji laděná Innocenti DeTomaso Mini. Má silnější motor 1275, místo kovových nárazníků agresivnější plastové, mnohé atraktivní odlišnosti v interiéru.
Já osobně jsem tohle auto začal velmi intenzivně vnímat při resuscitaci v Garage Olomouc, kde jej Pavel Nejedlý přiváděl k životu pro Jirku Korovjaka. Jezdili jsme se na něj koukat s Liborem a připadalo nám jako taková kouzelná Lancia "picolissima Delta".. už třeba pro ten úžasný stylistický prvek zvýšené střechy nakonci alá křidýlko nebo to, že auto se zepředu dozadu rozšiřuje.. ten italský temperament a emoce z něj v reálu vyloženě čiší a přitom je to stále Mini, neb mu v útrobách bije anglické srdce a na cestě drží anglický podvozek s "ceckami a trumpetami" tak jak jej všichni důkladně znáte ze svých Mini. Když jsem tedy našel inzerát poměrně blízko za hranicemi, váhal jsem jen chvíli, rozhodl jsem se prodat Mini Ondra 1 a Innocenti nechal dovézt.. to že jsem si měl dát pozor na sežranou kastli jsem od Pavla sice věděl, ale stejně jsem mu pak připravil bezesné noci jak jsem mu to do Garage Olomouc dovezl na resuscitaci.. ale to už je jiné povídání a hned jak to bude možné vložím do sekce Projekty..
celá historie resuscitace je k vidění zde:
http://www.canyon.wz.cz/?path=./Obrazky ... %20Tomaso/