Hezký den všem,
aktuálně mám za sebou přihlašování auta ze Švýcarska, tak bych se rád podělil o informace pro ty, co by je to v budoucnu také čekalo. Postup platí pro přihlašování auta pocházejícího odkukoliv z EU a Švýcarska.
1) TechničákPři dovozu auta ze Švýcarska dostanete jen velice jednoduchý techničák (viz. foto), kde není příliš mnoho informací.
Informace pro vydání českého velkého TP tedy musíte někde získat.
Úřad uznává oficiální informace např. od firmy HELPREG.CZ. Zde jsou schopni podle VIN dohledat veškeré nutné informace, potřebné pro přihlášení. Cena výpisu od HELPREG byla 3000 bez DPH
VIN:
U starších aut bylo VINko převážně jen na štítkách na předním panelu. U novějsích aut je VINko ve žlábku pod oknem.
Česká legislativa vyžaduje, aby VIN bylo přímo vyraženo na autě. Štítky nestačí. Oficiálně by jste při přihlašování měli zažádat úřad o ražbu VIN tzv. náhradním způsobem a pak oficiálně nechat vyrazit. Nejlepší varianta je tedy ta, že si necháte vyrazit VIN ještě předtím, než k nim poprvé s autem přijedete. Oni pouze při první evidenčce VIN vyfotí a uloží do systému.
Já jsem nechal VIN vyrazit firmou
https://marksys.cz/ tzv. mikroúderem. Přijeli ke mě domů a zaplatil jsem asi 2500,- Kč. No a po půl roce při skládání auta jsem zjistil, že mám vyražené VINko přímo na podlaze spolujezdce. Opravdu jsem se nikde nedočetl, že by do těhle míst bylo oficiálně dáváno. No moje blbost, měl jsem auto před tím lépe prohlédnout. Takže novou ražbu jsem zalakoval a při evidenčce ukázal origo VIN na podlaze.
Přihlášení:
Přihlášení jako takové je pak naprosto bez problémů. Zajdete na úřad, předložíte evidenční kontrolu, origo techničák a případně list od HelpReg, aby úředník měl všechna potřebná data pro přihlášení. No a zaplatíte příslušný EKO poplatek.
Auto nemusí být v této fázi ani pojízdné s platnou STK a pojištěním. Stačí totiž rovnou požádat o uložení značek do depozitu.
Takže máte velký TP rovnou v ruce a můžete začít např. s renovací.
Je lepší to po dovozu asi udělat raději hned a s přihlášením nečekat, protože legislativa se mění a dovozy se mohou např. nějak omezit nebo zakázat, změnit výše poplatku atd. Dnes nikdo neví. A podle mě je vždy lepší mít auto na tzv. bílých značkách, než na veteránských.
Odpuštění EKO:
O odpouštění EKO poplatku můžete požádat na úřadě maximálně do roka od přihlášení auta. Je potřeba mít uschované potvrzení o zaplacení EKO a předložit "testaci na historickou původnost". Pro tu je potřeba kontaktovat váš místní veterán klub, který dělá testace na historickou původnost, vyplnit žádost a zaplatit 3-5 tis. podle toho, jak to má příslušný klub zpoplatněno.
Tuto testaci však můžete provést až s autem, které má český velký techničák. Bohužel nejde u aut z dovozu nejprve testovat a pak jít na úřad a přihlásit. Takže zaplatíte nejdřív EKO a pak teprve požádáte o jeho vrácení.