Logo
Právě je 28. dub 2024 00:23

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Musí být VIN vyraženo na karoserii?
PříspěvekNapsal: 13. bře 2007 19:29 
Offline
guru minifóra
guru minifóra
Uživatelský avatar

Registrován: 09. led 2005 18:40
Příspěvky: 541
Bydliště: Brno
Tak jsem k mému nemalému překvapení nedávno zjistil, že nelze údajně jezdit s vozidlem, které nemá vyraženo výrobní číslo na karoserii na normálních značkách. Nestačí, že je uvedeno na štítku.
Je to tak jenom v Brně, nebo má někdo podobnou zkušenost?


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 13. bře 2007 19:54 
Offline
guru minifóra
guru minifóra
Uživatelský avatar

Registrován: 01. říj 2005 11:30
Příspěvky: 673
Bydliště: Teplice
Co vy v tom Brně furt máte :lol: u nás to zatim (a to myslím že zatim) nikdo neřeší ale v dubnu jdu na technickou tak se už teď na to těším :?

_________________
MINI je můj "BAJPÁS"
www.facebook.com/namrdracing


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 13. bře 2007 20:59 
Offline
weban minifóra
weban minifóra
Uživatelský avatar

Registrován: 10. led 2005 10:35
Příspěvky: 1434
Bydliště: Plzeň/Praha
je to vsude.... zalezi jakej mas rok, asi do roku 80 to bejt nemusi, ale 80 a novejsi musis mit cislo vyrazeny jinak to nejde...

_________________
Obrázek


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 14. bře 2007 08:47 
Offline
machr minifóra
machr minifóra
Uživatelský avatar

Registrován: 07. úno 2006 11:47
Příspěvky: 308
Bydliště: LN
Vozidlo provozované na našich komunikacích může jezdit ve stavu v jakém bylo schváleno do provozu k datu výroby, t.j. nikdo tě nemůže nutit aby jsi na autě prováděl úpravy které nebyli v době výroby schválené, to by po tobě rovnou mohli chtít aby jsi si do aerovky namontoval bezpečnostní pásy :lol: Takže pokud vlastníš vozidlo, které nemá z výroby VIN vyražený na kasli (do r. 1980) může ti každý políbit ... V případě vozidla mladšího, ale číslo být vyražené musí, pokud došlo k poškození čísla vlivem koroze nebo nehody, toto se nahlásí na příslušném oddělení evidence m.v. a tam ti bude přiděleno buď číslo nové nebo ti zůstane původní, které si necháš vyrazit schválenou náhradní technologií, na určené místo, o tomto musí bezpodmínečně být proveden zápis do TP.


Naposledy upravil vrabi dne 14. bře 2007 10:01, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 14. bře 2007 08:52 
Offline
machr minifóra
machr minifóra
Uživatelský avatar

Registrován: 07. úno 2006 11:47
Příspěvky: 308
Bydliště: LN
Na vyrezlé VIN by se dal teoreticky použít postup uvedený v kapitole B odstavec 1 (praktické příklady)

Stanovisko k číslu VIN a číslu karosérie při výměnách a jednotlivých přestavbách vozidel (§ 31, odst. 4 vyhlášky MD č. 341/2002 Sb.)



Vzhledem k opakujícím se dotazům ze strany pracovníků dopravních referátů obcí s rozšířenou působností vydává odbor schvalování vozidel a předpisů následující stanovisko.

A)

Vyhláška MDS č. 341/2002 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (dále jen „vyhláška“) v § 31, odst. 4 přišla s důležitým ustanovením, které řeší problematiku čísla VIN při výměně karosérie vozidla nebo při přestavbě vozidla.

§ 31, odst. 4 vyhlášky zní:

Pokud se při přestavbě vozidla mění číslo VIN, posoudí příslušný registrační úřad, jakým způsobem se uvedené číslo vyznačí na nové nebo změněné konstrukční části vozidla. Pokud je na nahrazující konstrukční části vyznačeno číslo VIN z jiného vozidla, toto se vždy znehodnotí například přeražením křížky tak, aby zůstalo nadále identifikovatelné. Číslo VIN vozidla, u kterého se mění konstrukční část se pak vyrazí v blízkosti čísla znehodnoceného, a to v případě, že se jedná o konstrukční část prohlášenou výrobcem za záměnnou. V případě, že konstrukční část záměnná není a jde o přestavbu vozidla vyrazí výrobce úředně přidělené číslo. Způsob vyznačení je nutno vždy uvést v dokladech vozidla.

V praxi to znamená, že při výměně karosérie (výrobce ve smyslu zákona č. 56/2001 Sb. prohlásil karosérii za náhradní díl, tj. za záměnnou) se nemění číslo VIN v technickém průkazu, ale vyměněná karosérie se označí číslem VIN, které je uvedeno v technickém průkazu vozidla, u kterého výměna probíhá.

V případě přestavby vozidla se podle rozsahu přestavby vozidla buď zachová původní VIN vozidla (uvedené v technickém průkazu) nebo se přidělí úřední číslo. Úřední číslo se vyrazí v případě rozsáhlé přestavby vozidla, během které vzniká vozidlo, které by výrobce podle původního čísla VIN již nedokázal identifikovat. V žádném případě nelze v technickém průkazu měnit číslo VIN za jiné číslo VIN, maximálně lze do technického průkazu zapsat přidělené úřední číslo.

Ministerstvo dopravy při tvorbě tohoto paragrafu vyhlášky vycházelo ze zvyklostí ve státech evropské unie, kde se jednoznačně postupuje podle stanoviska „VIN zapsané v dokladech vozidla zůstává vozidlu po celou dobu jeho životnosti a nelze ho v žádném případě měnit“. Česká republika byla často kritizována za praxi běžně užívanou před přijetím vyhlášky, kdy se při výměně karosérie do technického průkazu vozidla zapisovalo číslo VIN, které bylo uvedeno na karosérii použité pro výměnu.

Celý princip nepřenositelnosti čísla VIN vychází již z jeho názvu, kdy „VEHICLE IDENTIFICATION NUMBER“, je identifikační číslo vozidla, nikoliv číslo karosérie. Pokud existuje vozidlo se svým číslem VIN, které je zapsáno v technickém průkazu vozidla, nelze při pouhé výměně karosérie zapsat do technického průkazu tohoto vozidla číslo VIN jiného vozidla! Přepsání čísla VIN v technickém průkazu je prakticky srovnatelné s tím, jako by byl vystaven nový technický průkaz na zcela jiné vozidlo.

Argument, že majitelé vozidel s nově vyraženým číslem VIN vedle původního, znehodnoceného čísla VIN, mají problémy při kontrolách vozidel v provozu nebo při celní kontrole na hranicích, evropská unie naprosto neuznává, neboť v opačném případě dochází ke kompletní změně identity vozidla, aniž by to bylo na vozidle patrné. Podle praktických zkušeností je nutno počítat s možnými komplikacemi ze strany policejních orgánů, ale je pravda, že se na vozidlo s vyměněnou karosérií, kdy při výměně nebyla použita nová karosérie dodávaná jako náhradní díl, může pohlížet jako na nevěrohodné vozidlo. Stává se, že výrobce nově vyrobené vozidlo prodává klientovi s výraznou slevou, protože při výrobě došlo omylem k vyražení chybného čísla VIN. Toto číslo VIN je originálním firemním způsobem znehodnoceno (křížkováním) a vedle tohoto znehodnoceného čísla VIN je vyraženo opět originálním firemním způsobem nové, již správné číslo VIN. Vozidlo je nové, ale díky chybné ražbě čísla VIN je určitým způsobem degradováno, a proto výrobcem prodáváno se slevou, s upozorněním kupujícímu na možné potíže při provozu tohoto vozidla.

B)

Praktické příklady:

1) Výměna karosérie - pro výměnu se použije nová karosérie dodávaná výrobcem vozidla jako náhradní díl. Na nové karosérii je vyraženo pouze číslo charakterizující tuto karosérii (např. katalogové číslo dílu) či je zcela bez čísla, není na ni vyraženo číslo VIN ani není vybavena výrobním štítkem.

Postup:

Na novou karosérii se náhradní technologií vyrazí číslo VIN, které je uvedeno v technickém průkazu vozidla, do úředních záznamů v technickém průkazu se provede zápis o výměně karosérie a zápis o vyražení čísla VIN náhradní technologií.

Pokud je k dispozici původní výrobní štítek, který lze přemístit na novou karosérii (např. je nýtovaný), použije se tento štítek. Pokud původní výrobní štítek není k dispozici nebo nelze přemístit (je např. lepený), lze objednat u výrobce vozidla nový výrobní štítek. Pokud výrobce náhradní výrobní štítek nedodává, ministerstvo může v odůvodněných případech udělit výjimku, že vozidlo není vybaveno výrobním štítkem.

2) Výměna karosérie - pro výměnu se použije nová karosérie dodaná výrobcem vozidla jako náhradní díl. Na této nové karosérii je již z výroby na zakázku vyraženo kompletní 17timístné VIN pro dané konkrétní vozidlo.

Tento způsob značení praktikuje např. firma ŠKODA, která podle původního čísla VIN označí novou karosérii dodanou jako náhradní díl novým číslem VIN, které je do osmé pozice zcela shodné s číslem VIN původního vozidla, v dalších pozicích je pak podle interní směrnice firmy skladba čísla VIN provedena tak, aby se dalo rozeznat, že se jedná o karosérii dodanou jako náhradní díl pro dané konkrétní vozidlo. Z těchto důvodů je pak na toto „nové“ číslo VIN nutno nahlížet jako na číslo VIN shodné s původním číslem VIN, neboť obě čísla byla přidělena výrobcem stejnému vozidlu.

Firma ŠKODA v těchto případech dodá i nový výrobní štítek, včetně štítku pod čelní sklo.

Postup:

Vzhledem k tomu, že se jedná o systémově totožné číslo VIN, ve kterém je pouze vyznačeno, že se jedná o vyměněnou karosérii, v tomto jediném případě je nutno provést změnu čísla VIN v dokladech k vozidlu.

3) Výměna karosérie - pro výměnu se použije karosérie z již provozovaného vozidla, která je výrobcem vozidla ve smyslu zákona č. 56/2001 Sb. prohlášena za náhradní díl. Na této „nové“ karosérii je vyznačeno VIN jiného vozidla, je rovněž vybavena výrobním štítkem jiného vozidla.

Postup:

Na „novou“ karosérii se náhradní technologií vyrazí číslo VIN, které je uvedeno v technickém průkazu vozidla, u kterého se mění karosérii. Toto číslo VIN se vyrazí v blízkosti původního VIN „jiného“ vozidla. Původní číslo VIN se znehodnotí (křížkováním). Do úředních záznamů v technickém průkazu se provede zápis o výměně karosérie a zápis o vyražení čísla VIN náhradní technologií.

Výrobní štítek na „nové“ karosérii se musí v rámci výměny karosérie odstranit, neboť náleží jinému vozidlu. Pokud je k dispozici původní výrobní štítek, který lze přemístit na „novou“ karosérii (např. je nýtovaný), použije se tento štítek. Pokud původní výrobní štítek není k dispozici nebo nelze přemístit (je např. lepený), lze objednat u výrobce vozidla nový výrobní štítek. Pokud výrobce náhradní výrobní štítek nedodává, ministerstvo může v odůvodněných případech udělit výjimku, že vozidlo není vybaveno výrobním štítkem.

Pokud se pro výměnu karosérie použije karosérie z jiného vozidla, která je vybavena doplňkovým štítkem s číslem VIN umístěným např. pod čelním sklem, musí se buď požádat výrobce o vydání tohoto náhradního štítku, případně použít původní štítek. V opačném případě musí majitel vozidla opravdu počítat s problémy při silničních kontrolách.

4) Výměna karosérie - u vozidla, kde je na vozidle již vyraženo a v technickém průkazu zapsáno úředně přidělené číslo VIN (podle Metodického pokynu č. 5/2002).

Postup:

Postupuje se zcela stejně, jako kdyby toto vozidlo mělo „svoje“ číslo VIN z výroby. Znamená to tedy, že se opět na „novou“ karosérii vyrazí toto číslo VIN, v technickém průkazu se nebude číslo VIN měnit. Buď na obvyklé místo karosérie u karosérií dodávaných jako náhradní díl, nebo v blízkosti znehodnoceného (překřížkovaného) čísla VIN u karosérie použité z jiného vozidla.

5) Výměna karosérie vozidla, spojená s rozsáhlou přestavbou vozidla, výrobce měněnou karosérii neprohlásil za záměnnou.

Postup:

Přidělí se vždy úřední číslo, viz Metodický pokyn č. 5/2002.

6) Výměna karosérie u vozidla, které z výroby není nositelem čísla VIN, tj. identifikačního čísla vozidla, ale v technickém průkazu vozidla a fyzicky na vozidle je uvedeno výrobní číslo karosérie, případně rámu (v příslušné kolonce technického průkazu je uvedeno číslo, které nemá strukturu čísla VIN), týká se především starších vozidel.

Postup:

Mohou v zásadě nastat čtyři případy:

a) Pro výměnu se použije nová karosérie dodávaná výrobcem vozidla jako náhradní díl a tato karosérie je již opatřena výrobním číslem karosérie. V tomto případě se v technickém průkazu provede zápis o výměně karosérie a vyznačí se v něm číslo, které je uvedeno na této nové karosérii.

b) Pro výměnu se použije nová karosérie dodávaná výrobcem vozidla jako náhradní díl, která není opatřena výrobním číslem. V tomto případě se přidělí úřední číslo, které se vyrazí na karosérii, a do technického průkazu vozidla se provede zápis o výměně karosérie a o vyražení úředního čísla.

c) Pro výměnu karosérie se použije karosérie z jiného vozidla, na které je vyraženo výrobní číslo karosérie. V tomto případě se v technickém průkazu provede zápis o výměně karosérie a vyznačí se v něm číslo nově namontované karosérie.

d) Pro výměnu karosérie se použije karosérie z jiného vozidla, na které je vyraženo číslo VIN. V tomto případě se přidělí úřední číslo, které se vyrazí na karosérii, původní číslo VIN se znehodnotí a do technického průkazu vozidla se provede zápis o výměně karosérie a o vyražení úředního čísla.

C)

Postupy přidělování úředního čísla, způsob obnovení původního VIN, jejich ražení, způsob zápisu do dokladů vozidla a do spisu vozidla (nutnost zaznamenání do spisu vozidla, tj. i do doplňkového textu systému EMVO) jsou uvedeny v Metodickém pokynu č. 5/2002, který zůstává nadále v platnosti.

Pro zajištění řádného vyražení VIN doporučujeme získat stanovisko výrobce vozidla, neboť ti jsou v některých případech schopni zajistit prostřednictvím svých zástupců (i cestou oficiálních dealerů) ražení těchto čísel originální technologií, případně stanovit nejvhodnější místo na karosérii a postup ražení.

Pro vyloučení případných komplikací, spojených s problematikou výměny karosérie, doporučujeme na základě zákona č. 56/2001 Sb., § 12, odst. 2d), požadovat pro založení do spisu vozidla doklad o nabytí karosérie a dále nechat pořídit fotografickou dokumentaci vyraženého úředního čísla nebo obnoveného VIN z důvodu snížení možnosti legalizace odcizených vozidel. Ze stejného důvodu je nutné nechat prověřit, zda karosérie použitá pro výměnu či přestavbu vozidla není v databázi vozidel v pátrání.

Z důvodu snížení možnosti legalizace kradených vozidel rovněž upozorňujeme na požadavek vyhlášky, že znehodnocení původního čísla musí být provedeno tak, aby číslo zůstalo nadále identifikovatelné.

Při přidělování úředních čísel se bude nadále užívat označení okresů podle kódu, který jim byl přidělen. Městský úřad nebo pověřená obec bude užívat kód okresu, ze kterého vznikly. Knihu přidělení jednotlivých čísel (aby se zabránilo duplicitám) vede úřad v původním okrese. V místech, kde původní okresní úřad zcela zanikl, přebere tuto koordinační úlohu jedna z obcí po jejich vzájemné dohodě.





Ing. Josef Pokorný, v.r.

ředitel odboru schvalování vozidel

a předpisů


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
 Předmět příspěvku:
PříspěvekNapsal: 21. bře 2007 18:40 
Offline
guru minifóra
guru minifóra
Uživatelský avatar

Registrován: 09. led 2005 18:40
Příspěvky: 541
Bydliště: Brno
Trochu z praxe:
Tak musím s politováním říci, že se to liší kraj od kraje, protože u nás mi tvrdili, že mám mít číslo i na vozidle starším než r.v. 1980, ale to je jedno, protože na technické to zase vidí jinak, takže to nebudu zatím řešit.
Ale u auta r.v. 1985 jsem musel nechat číslo vyrazit v dopravním odborem schválené karosárně - chlapíci se mě zeptali: "Kam to chceš?" a znak po znaku to naklepali. Tato procedůra však v Brně stojí 500,- což není málo.

Doporučuji proto všem při koupi novějšího mini věnovat velkou pozornost jak je na tom auto s těmito identifikačními znaky, protože si tím ušetří mnoho starostí. A většina mi potvrdí, že je v ČR dost mini, které nejsou v tomto ohledu naprosto perfektní.


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 6 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 27 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz