Opravy, úpravy, renovace ......
Odeslat odpověď

Karbon

01. pro 2006 12:36

Karbonové díly jsou drahé, ale za to velice lehké a poměrně dost tuhé. Někdy je problém je i sehnat. Včera jsem se v kavárně dal do řeči s někým, kdo montuje závoďáky a ten mi nasadil brouka do hlavy. Příklad: Dveře na BMW M3 váží 14kg a (hliník) a stojí majlant. Někdo dělá na M3 dveře co váží 11kg a o zájem není nouze. Oni si na ni udělají dveře sami a váží 4kg. Vytvořit je není podle něj zásadní problém a musím souhlasit. Mám zkušenosti se stavbou laminátových lodí. Karbon je lehčí a pevnější, pryskyřice se používá stejná a postup je také stejný. 1m(čtvereční) vyjde na 120Kč. Na potřebnou tuhost jsou zapotřebí tři vrstvy. Když vezmu velikost kapoty mini (cca. 1,5m) tak to vyjde na 3,5m karbonu (420kč) k tomu připočtu pryskyřici (nevím kolik stojí ale moc to není). Takže teoreticky by kapota na mini by měla stát do 1000kč což se mi zdá jako levné a k tomu by to byla karbonová kapota :) . K ceně je ještě třeba připočíst lak (2000kč). Myslím, že by mini mohlo takhle poměrně dost zhubnout za minimální cenu. Co na to říkáte? Je to jenom teorie, ale docela bych to vyzkoušel. Chci udělat pokusnou kapotu na fávo (nebude to super, když někam přijede shinlé fáno s karbonovou kapotou?). Máte s tím nějaké zkušenosti? S výrobou rád pomůžu. Když se kouknu na ceny karbonových dílů, tak by se to dalo docela pěkně prodávat :)

01. pro 2006 12:44

no ja si myslim hlavne to, ze za ty penize co tu pises to nejsi schopnej udelat ani kdyby ses rozkrajel (kdyz vezmu v potaz, ze jen karbonova folie (imitace) stoji 650kc za 0,5m2), odhad celokarbonovy kapoty na mini by bylo pri dobry konstilaci hvezd tak 7-8t. a to samo myslim jeste bez laku.

Protoze kdyby si dokazal delat veci z karbonu za 1000,- tak ti lidi utrhaj ruce...

01. pro 2006 12:58

myslím si zhuba to samé co mike, ale jestli jsi schopný udělat karbonovou kamoptu třeba do dvou litrů tak bych si jí na minimonstra hned nechal udělat :shock:

01. pro 2006 13:12

no a pak je jeste druha vec, ze pokud by si chtel mit vlakna "poskladany" tak je opet cena uplne nekde jinde....

01. pro 2006 13:33

To je právě to co mě zaujalo. Trošku jsem googloval, jak to tedy je. A nyní již kalkuluji s reálnými čísly. Ještě chci napsat mail k pánovi co dělá karbon na WRC s prosbou o pomoc při výběru materiálu.
Co je potřeba na kapotu: 4m karbonové tkaniny, pryskyřice (odhad s rezervou)
Ceny:
1m karbonové tkaniny: 700 - 1200Kč (nevím kde ten kluk vzal 120Kč na metr, omlouvám se za mystifikaci :) )
pryska: 200 - 500Kč
Takže předběžná kalkulace vypadá takto:
4000Kč karbon a 300Kč pryska což stále není moc peněz (na to že pak ta kapota bude mít 1kg)
Bezpečnost by měla být stejná až vyžší než plech (lepší průběh deformace, vyžší tuhost)

Ještě jedna super výhoda pro mini: nerezne :)

Myslím, že do 5000Kč by se dala postavit, ale chtělo by to otestovat..

Kolik metrů čtevečních můžou mít plechy na mini? :lol:

01. pro 2006 13:37

Možností jak poskládat vlákna je několik, po chvíli hledání jsem našel poměrně dost vyriant v uvedené cenové kategorii.. Ještě by byl jeden problém. Po vytvoření dílu je potřeba ho vytvrdit, aby vydržel teplo od motoru, výfuku etc. Na což je potřeba pec.

Jak velkou máte doma troubu? :lol:

01. pro 2006 13:49

ano, takze si na cene 5000,- a kde mas praci, kde mas ze to za neco bude stat, ze to neco vydrzi atd atd ;-) kdyby to bylo vsechno tak jednoduchy jak pises, tak tu jezdi jen karbonovy auta....

01. pro 2006 14:03

tak tak :x

01. pro 2006 14:12

musim říct, že jsem se dost pobavil......

asi se půjdu podívat do garáže na své mini....a popřemejšlím, jak moc je nutný, aby bylo o pět kilo lehčí.....taky popřemejšlím, jestli chci dát pět tisíc, aby bylo o pět kilo lehčí......

pět kilo, deset kilo....to se dá zhubnout ne ???

01. pro 2006 15:20

No, právě proto jsem založil tento thread. Abych s váma prodiskutoval jak moc je to reálné. Práce by samozřejmě byla na tom kdo by to dělal. Jinak by byla potřeba pronajmout ta pec. Právě, že bych to rád vyzkoušel. Samozřejmě takové auto neprojde technickou apod. Až tak jednoduché to nebude, ale mám zkušenosti a laminátem, který se chová velice podobně. Myslím, že vejít se do pěti tisíc je poměrně reálné.

01. pro 2006 15:45

takže pánové, pokud se chcete bavyt opravdu reálně tak jenom kapota by vyšla minimálně na 20t ( je to celokarbonová kapota s povrchovou úpravou ochrany proti UV a je to bez laku, který na karbon stejně nechytá ) a pokud by to dělal beniik doma na koleně, pokud jsem to dobře pochopil, nevím jaká bude kvalita. jinak další podstatná věc kterou musíte udělat před výrobou kapoty je forma a ta stojí dalších cca 15t, pokud by vás napadla ještě nějáká levnější varianta rád se přidám, ale v současnosti je to asi takhle nějak
PS: máte na mysli tohle???
Přílohy
karbon.jpg
karbon.jpg (167.16 KiB) Zobrazeno 11068 krát

01. pro 2006 16:09

Beniiik: no ty pises, prace je na tom kdo to bude delat, ale ten kdo to bude delat si to necha radne zaplatit, todle neni vec, ktera je hotova za 20minut a to same s tou peci. Takze cena 5t je realna akorat v cene materialu a to jeste dost mozna.

Scooby: presne to ma na mysli, ale to je prave o tom, mit to v ruce, mit formu a umet srovnat vlakna tak, aby to i pekne vypadalo....

01. pro 2006 17:24

Beniik píše:Bezpečnost by měla být stejná až vyžší než plech (lepší průběh deformace, vyžší tuhost)


radeji bych se rozbil v plechovym aute nez v karbonovym, karbon pri destrukci dela pekne ostre trisky...karbon je sice pevny, ale neni houzevnaty....

nepremyslej o blbostech a radeji se venuj necemu smysluplnemu...treba cetbe :shock:

scooby_doo_ píše:je to celokarbonová kapota s povrchovou úpravou ochrany proti UV a je to bez laku, který na karbon stejně nechytá


karbon se vzdy lakuje, bez laku je povrch hruby a trepi se, povrchova uprava o ktere pises je prave lakovani...

02. pro 2006 00:27

Kopyto se dělá tak, že se vezme originální díl a ten se obtiskne do takové "hlíny", kterou mám možnost sehnat více méně zdarma. (vyjde maximálně na flašku rumu)

Samotné vytvoření kapoty je pak otázkou na několik dní (pryska musí zaschnout). (chce to garáž či dílnu)

S rovnáním vláken bych si nedělal starosti. Když se udělají větší okraje tzn. materiál bude víc přesahovat kopyto, tak nedojde k deformaci plátna. Plátno je bude mít pěkně srovnané už od začátku.

Tříštivost materiálu se upravuje pryskyřicí, aby nemohla nikoho poranit. Karbon se při nárazu netříští, nýbrž popraská a zohýbá se. (jako tenká vrstva skla potažená fólií)

Vzhledem k tomu, že výsledný povrch není hladký, tak by s lakem neměl být problém. (díl stojí od 2000 - 3000Kč)

Při použití správného materiálu na díly, které nejsou přímo vystaveny zdroji tepla se nemusí pec používat. (kufr, zrcátka, dveře, palubka)

Karbonový auta u nás nejezdí, protože hodně peněz stojí homologace dílů.

Jelikož turisticky jezdím na vodu za Bohemku, mám dobré kontakty na slalomáře a veslaře, kteří dokážou sehnat materiál relativně levně (pec nemají, protože lodě nedosahují takové teploty). Zato jejich materiál je velice kvalitní (lehký a velmi odolný).

informace mám z vlastní zkušenosti ze stavby a od člověka, který se tím živí

11. čer 2007 20:20

zdravím vás pánové. jsem tu novej a tak nebudu prudit. zabývám se lamnáty a kompoziti řadu let.poslední léta jsme se podílely na vývoji jak Oktavky WRC tak Fabie WRC pro Škodovku.byla to krásná práce i když ji ty přiblblý němci utli. slo o díly skrze kompozitové jak zadní křídlo až po sání a aerboxi.vaše výroba karonové kapoty nní takoví problém.materiál je mastnej to jo.pokud chcete hezkej díl musíte sloupnout kpotu co možná s perfektním povrchem.jaké kopito takova forma a takoví výrobek.na formu vám postačí poliesterová plyskyřice(od 40 kč/kg) běžná skelná střiž. na samotnou karbonovou tkaninu je lepčí používat Epoxidové plyskyřice. má lepčí vlastnosti, tuhost pevnost už při použití méně vrstev. měl jsem rezavou kapotu a tak jsem si udělal laminátovou i se spodní výstuhou a není to poznat od plechové.váha cc 2 kg. pak už stací jen láknout a odstínit skelnou rohoží s alu povrchem. mám další lotroviny v hlavě o karbonové přístrojovce atd. zatím vyvařuju ale rád bych to mé cabrio už vytáhl. tak se nekde sčuchnem Miníkáři

kompozitové auta

11. čer 2007 23:08

Myslím že celkově je podceněno téma kopyta, není to zdaleka tak jednoduché jak to vypadá.
Pavel v Olomouci mj. vyrobil několik kompozitových aut v rámci totálně totální GO (Lotusy Europa+Elan, letos Marcos) - mluvíme o celokompozitových skořepinách/karoseriích s kovovými výztuhami atp.
Sranda to není a pokud to někoho opravdu zajímá - je čas si zajet do Olomouce na pokec.

Kompozitové kity se v evropě prodávají a lidi je i občas kupují.
Podotkl bych, že lak se používá takový, aby vydržel "pružení" podkladu a co vím tak je 3 až 4 krát dražší než normální (jsem slyšel, nepotvrdím).

Dělal jsem laminátový bazén (rekonstrukce 2004) a žádná láce. To samé zaplatit surf či loď....

Comments?

12. čer 2007 13:57

No, já pokračoval v bádáním uplácáním blatníka na motorku a nijak výrazně těžké to nebylo. Byla to piplačka, ale vypadá to dobře a funguje to. Jenom nevím jak bych dělal ty výstuhy. U blatníku jsem natáhnul pár pásků a docela drží tvar. Na kapotu bych si asi netroufnul (moc velý riziko / náklady), natož něco jako dveře.

12. čer 2007 23:50

Pánové nasadily jste mi do hlavy pěkného brouka a tak se hodlám pustit do té kapoty z uhlíku, nebo jinak s karbonu. Matroš jsem obědnal a i přes to že mě momentálně pan Kopecký bonbarduje co potřebuje dodělat do Bohemky, pustím se do výroby a o výsledku vás budu informovat. pokud to dopadne dobře najdu někoho z vás at ji votestuje a dá fóra na stránku. Pro mě to bude příjemná změna od Fábii a jinejch velkejch aut. Hold moje dva Miníky budou chvilku bez pozornosti

13. čer 2007 00:52

do toho testování by jsem klidně šel, ale má to dva háčky:
1) bydlím daleko
2) momentálně není na čem

každopádně pokud se do toho vrhneš, tak držím palce

13. čer 2007 09:56

Tak si myslím že na testování je nás tu víc a tak taky malinko zvedám svou ručku :wink:
Odeslat odpověď