Rozhodnutí automobilky Subaru opustit mistrovství světa v rally způsobilo v roce 2008 obrovský šok miliónům fanoušků tohoto sportu a ukončilo více než dvacetileté pevné spojenectví s britskou firmou Prodrive. Nyní jse Prodrive vrací v pevném svazku s týmem BMW Motorsport a značkou MINI. Nové „wéercéčko“ nese přívlastek Countryman a svoji premiéru si odbude již v sezóně 2011.
Hlavou celého projektu je šéf týmu Prodrive – David Richards, který má mimochodem na svém kontě titul mistra světa, jenž vybojoval po boku Ariho Vatanena v roce 1981, a který má největší zásluhu na tom, že se automobilka Subaru vrátila v roce 1989 do šampionátu WRC.
V rozhovoru pro server wrc.com Richards vysvětluje, jak se rodil nový tým, jaké těžkosti provázely vývoj vozu a proč chce při výběru jezdeckého obsazení vsadit na mládí.
Projekt MINI znamená návrat týmu Prodrive do mistrovství světa a to dva roky poté, co Subaru z tohoto světa odešlo. Jak jste dokázal udržet tým v chodu? V našem týmu jsme měli řadu mimořádných talentů a my jsme věděli, že pokud nic neuděláme, tak se nám rozprchnou do světa. U některých se tomu tak stalo, jiným jsme dali „studijní“ volno a práci na jiných projektech. Zůstalo však jádro týmu a jeho členům jsme jasně řekli, aby navrhli vůz, který vyhoví novým technickým předpisům.
Tradiční cesta „výroby“ vozu pro rally je taková, že za vámi přijdou zástupci automobilky a požádají vás, abyste z daného vozu udělali závodní speciál. My jsme na to šli trochu jinak. Vzali jsme si nová pravidla a začali jsme se ptát sami sebe, jak by mělo odpovídají auto vypadat. Použili jsme metodu zpětného inženýrství. Tří měsíce byly vyplněné analýzou vozů všech světových automobilek. V březnu 2009 jsme měli vytipováno 11 potencionálních „wéercéček“. A pak začala jednání s automobilkami.
Takže značka MINI vyhovovala všem kritériím? Ironií je, že MINI původně na našem seznamu vůbec nefigurovalo, protože nám bylo známo, že jejich vůz je příliš malý a nevyhovuje technickým regulím. Během našeho rozhodování ovšem začala automobilka vyvíjet větší vůz – čtyřdvéřový Countryman – který se okamžitě ocitnul v popředí našeho zájmu. Za prvé má naprosto perfektní rozměry a vzhled, a za druhé se v případě MINI jedná o jedno z nejznámějších jmen ve světě rally.
Kdy začaly práce na Countrymanu? V červnu 2009 se náš výběr zúžil na tři vozy tří automobilek. Současně jsme pracovali na základních prvcích celého projektu, kdy jsme společně s jedním z našich partnerů připravovali nový koncept tlumičů. Bylo to poprvé, co jsme mohli podobné věci realizovat logickou a metodickou cestou. V prosinci bylo definitivně rozhodnuto o značce MINI a my jsme od automobilky obdrželi veškerá data, na jejichž základě jsme mohli začít vyvíjet nový speciál. Do této chvíle se na voze pracuje již devátým měsícem a nyní naše auto čeká jen na motor.
Kdy vám BMW Motorsport dodá motor? Pravidla FIA byla lehce pozdržena v souvislosti s turbem a několika dalšími detaily. Přesto ale očekáváme, že první motory se k nám dostanou v polovině srpna. Na konci srpna by se naše první vozy mohly konečně rozjet.
Jak dlouho to pak trvá, než je vůz připraven na svoji první rally? Než dokončíte vývoj, proběhne homologace, vyrobí se dostatek náhradních dílů a než se ujistíte, že všechno funguje podle vašich představ, tak je zapotřebí dalšího půl roku. V polovině příští sezóny už budeme konkurenceschopní.
V příštím roce se MINI postaví proti WRC vozům zavedených značek Ford a Citroen. Jak si podle vás povedete? Neexistuje způsob, jak odhadnout naši konkurenceschopnost, ale během vývoje jsme postupovali velmi metodicky. Máme hodně zkušeností s tím, jak připravit vítězný vůz a máme po boku BMW Motorsport, který pro nás připravuje motor. Výchozí MINI se ovšem začíná jevit jako skvělý produkt a z Countrymanu postavíme velmi speciální auto.
Budete tento vůz nabízet i soukromníkům? Samozřejmě. Budeme pokračovat ve stejném duchu, jako tomu bylo v minulosti se Subaru. Nabídka vozů soukromým týmům je součástí našeho programu. Máme na stole několik poptávek od našich stávajících zákazníků a už teď musíme stanovovat priority. Očekáváme, že od poloviny příštího roku budeme schopni připravit jeden vůz za dva týdny. Tyto zákaznické vozy se budou zcela shodovat s těmi, které budeme sami provozovat v mistrovství světa. Je to oboustranně výhodná záležitost – šetří se tím náklady na vývoj a testování, ať jste kdekoliv na světě.
Už jste vybrali testovací jezdce? Rozhodně netrpíme nedostatkem zájemců. Počáteční testování ovšem provedou naši inženýři a malá skupinka testovacích jezdců, kteří pro nás již dříve pracovali ve Velké Británii. Většina z toho se uskuteční v období do konce září, kdy pak začnou hlavní testy ve Španělsku a Portugalsku. Čekal bych, že do té doby budeme mít podepsané jednoho nebo dva jezdce pro vývoj.
A co jezdecké obsazení továrního týmu? Nabízejí se jména jako je Markko Martin či Marcus Gronholm. Markko pro nás v minulosti odváděl spoustu práce a Marcus Gronholm je náš skvělý přítel, který naše barvy reprezentoval v loňském roce v Portugalsku. Je tu ale také dravé mládí a my na něj musíme vsadit, jakkoliv je to riskantní volba. Když se podíváme zpátky a uvědomíme si, kdy a proč jsme zaznamenali největší úspěchy, tak to nebylo tím, že jsme vsadili na jistotu. Když jsme vybrali mladého Colina McRae, tak se mi všichni smáli, že ten nemůže v životě dojet žádnou soutěž až do cíle. No a podívejte, co dokázal. Pak jsme vzali Richarda Burnse a vybojovali jsme s ním mistrovský titul. Toto je cesta, kterou razíme a to má být i poselství MINI.
Jakou šanci má britský jezdec? MINI je mezinárodní značka a my se musíme pokusit angažovat ty nejlepší jezdce, abychom měli co největší šance na úspěch. Já bych si ale moc přál, abychom měli v týmu britského pilota. Z Velké Británie je koneckonců i Paddy Hopkirk, který s vozem Mini Cooper S vybojoval velké vítězství na Rally Monte Carlo v roce 1964. Proč by se minulost nemohla zopakovat i s jiným britským pilotem? Uvidíme, jak se budou věci vyvíjet v několika příštích letech. Do ničeho se ještě střemhlavě nevrháme a protože náš plnohodnotný program započne až v roce 2012, tak máme do té doby ještě krapet času.
wrc.com
Přílohy: |
miniwrc.jpg [ 36.47 KiB | Zobrazeno 12119 krát ]
|
_________________ https://mr-concept-autosport.rajce.idnes.cz/
|