Logo
Právě je 16. pro 2018 18:51
Onyx hodinky Mini Cooper

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvek: 1 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Souboj legend
PříspěvekNapsal: 07. lis 2015 17:48 
Offline
machr minifóra
machr minifóra
Uživatelský avatar

Registrován: 06. lis 2010 08:36
Příspěvky: 486
Bydliště: 49.812631,13.394144
Článek z AutoTip Classic 3/2015 Souboj legeng z rozděleného světa
--------------------------------------------------------------------------------
Motor uložený napříč a pohon předních kol dělají z tarabantu a mini skoro bratrance.Pod povrchem jsou ale velmi rozdílné......

Srovnání německých a britských aut už bylo spousta. Nejdříve jsme proti sobě chtěli postavit
Volkswagen Brouk a Morris Minor. Na mysl nám vytanula I atraktivnější dvojice v podobě Porsche 911 a Jaguaru E-Type.
Nakonec nás ale osvila myšlenka na netradiční test, který potěší zástupy našinců. Vedle malého Mini Traveller jsme totiž
postavili duroplastovou legendu z Východního Německa, konkrétně ze Cvikova.

Obrázek

Obrázek

Trabant 601 kombi sloužil za železnou oponou jako všestranné rodinné přibližovadlo. Tu samou
roli plnilo i malé mini, které ovšem vznikalo v prostopášné Británii a pro tehdejší komunistickou garnituru představovalo
dekadentnost Západu. Právě z důvodu dlouhého rozdělení Evropy se mini ani trabant prakticky nikdy neutkaly tváří v tvář.
Obě auta navíc symbolizují svobodu. Mini už jen tím, kde se narodilo. Trabant se tohoto spojení dočkal prakticky až v roce 1989, kdy jej zoufalí obyvatelé NDR nechávali v pražských ulicích okolo ambasády Spolkové republiky Německo, jež jim pomohla otevřít dveře do vyspělé části starého kontinentu.

Obrázek

Ačkoliv mini i trabant vznikly v podobné době a měly posloužit jako dostupné čtyřkolové dopravní prostředky, pod karoserií se
poněkud rozcházejí. Sdílejí sice i koncepci s motorem uloženým napříč i pohon předních kol, motorově ale každý hraje jinou ligu.
„Trabiho“ totiž pohání dvoutaktní dvouválec, zatím mini vsadilo na modernější řešení v podobě čtyřválcového čtyřtaktu s objemem
o 0,4 litru vyšším (1,0 vs. 0,6 l).
Díky tomu mini nabízí podstatně slibnější parametry, i když výkon 36 koní působí v dnešních měřítkách více než úsměvně. Proti o deset kilogramů lehčímu trabantu to je přesto o třináct poníků více.Liší se i točivý moment (70,6 vs. 51 newtonmetrů)
a samozřejmě nejvyšší rychlost, která u travellerudosáhla 122 km/h, kdežto u východoněmeckého kolegy jen 96 kilometrů..
Výroba karoserie kombi Universal probíhala v městě Meerane poblíž Drážďan, vůz se ale kompletoval ve zmíněném Cvikově.
Zkoušený exeplář byl v perfektním stavu, nedávno totiž prodělal kompletní restauraci. Motor navíc od roku 1968 najezdil pouhých
12 600 kilometrů. Nejvyšší výbava de Luxe se pyšnila dvoubarevnou karoserií, chromovými detaily, dvoutónovým čalouněním v kombinaci s koženkou, tzv. sedačkami Selfa s polstrováním z polyuretanové pěny (byly pohodlnější než klasická křesla) a podlahovým kobercem.

Mini sjelo z výrobních pásů v roce 1969 a vzhledem k určení na kontinentální trhy dostalo řízenís volantem vlevo. První majitel si je nechal dlouhých dvacet let, než je prodal současnému vlastníkovi, který se postaral o uvedení do výborného stavu. Při pohledu na vzácný Morris Mini-Minor 1000 Traveller, jak zní celý ofciální název malého kombi, nás udivuje, kam až zašla myšlenka tvůrce Aleka Issigonise, jenž toužil postavit co nejmenší možné čtyřmístné auto. A též by nás zajímal jeho názor na současné modely brit-
ské automobilky, které už úplně nereflektují její název. Asi by se pořádně divil. Na druhou stranu by ho určitě zahřálo u srdíčka, že jeho „dítě“ více než úspěšně vykročilo do nového tisíciletí. Po usednutí do travelleru nás atmosféra „šedesátek“ uhrane
přece jen více než ve spartánsky pojaté kabině trabantu.

Obrázek

Po chvilce máme sto chutí obléci si tvídové sako se záplatami na loktech
a nechat si narůst bujnou kštici s pořádnými kotletami. Částečně za to mohou i sedačky potažené béžovým velurem, které toho evidentně dost pamatují. Líbí se nám ale celková atmosféra podpořená jednoduchým, ale ne přímo laciným interiérem. Po několika kilometrech si ovšem uvědomujeme. jak se cestovní komfort za desítky let změnil. Slunce nám vyloženě přálo, což se projevilo nejen na kvalitě fotek, nýbrž i teplotě v kabině. Abychom si aspoň trochu ulevili museli jsme otevrít obě malá boční okénka.
Po nastartování se zpod kapoty ozval zvuk podobající se kňourání naštvaného jezevčíka. Po sešlápnutí útlého plynového pedálu se ale zvýší otáčky a čtyřválec se trochu uklidní. Řazení Čtyřstupňového manuálu vyžaduje hodně citu, správnou rychlost a
napoprvé totiž ze hned tak netrefíte. Nejvíce jsme se ovšem zapotili před couváním. Překonat odpor mechanismu bylo občas k zbláznění. Dalším typickým znakem starších mini je nepřehlédnutelně velký a zešikmený volant s tenkým věncem, který
připomíná řídicí kolo v autobusu. Navíc je posazený vcelku vysoko, chytnout jej v pozicí dvanácti hodit je pro většinu pilotů prakticky
nemožné. Ručkovat po volantu během slalomu nebo v městském provozu dá opravdu zabrat.
Prodloužený rozvor se postaral o více místa pro posádku i náklad (tehdejší britské testy zmiňovali, že traveller pobere až 1764 vajíček), naštěstí nijak zvlášť neotupil agilní projev typický pro ostrovní legendu. Před zatáčkou tak stačí nasměrovat ,dvoummenné kormidlo do zatáčky a přesnou prací s plynovím pedalem pomoci malému kombi s projecím oblouku. S přimhouřenýma očima jsme se cítili jako Rauno Aahonen na Rallye Monte Carlo.
Před otočením klíčku v trabantu spouštíme sitič a bez přidání plynu startujeme. Po pár sekundách dáváme páčku zhruba do poloviny a pomalu sešlapujeme akcelerátor. Dvoutakt vydává tpický brumlavý zvuk a z výfuku se line pach nespáleného benzínu. O změnu rychlostí se stará řadící páka pod volantem. V hlavě nám hned naskočily vzpomínky na první řidičské krůčky, jež probíhaly právě v trabantu. Jedničku tak dáváme od sebe dolů a dvojku nahoru. Mezi nimi pak nahmatáme neutrál, z nějž přisunutím řadičky k sobě navolime trojku, pohybem nahoru pak čtyřku. Zpátečka vyžaduje trochu síly, páku totiž musíte zatlačit až k přístrojovce a posunout ji dolů. Pedály naopak vůbec neodporují, jako by tam ani nebyly.
Při jízdě mezi kužely nám dělala starost především rozdováděná zadní náprava s příčnými listovými pery, se kterou byla v nízkých rychlostech docela zábava. Nervozitu ovšem zkrotí pár pytlů cementu, kterých se do vcelku prostorného kufru vejde hned několik.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Klady /zápory

Trabant je v praxi docela přátelské auto. Jen je třeba počítat s tím, že i poslední Vyrobené kusy z dubna 1991 se čtyřtaktem z tehdejšího Volkswagenu Polo využívají konstrukci z 50. let. Zkušeným „trabantistům“ nevadí slabé brzdy ani tuhá páka řazení. Navzdory , duroplastovým dílům karoserie nejsou trabanty úplně odolné proti ;
rzi. Hnědý mor totiž míle rád napadá horní uložení pérování, prahy, přičníky, dveře a podlahové plechy. Před koupí tak věnujte zvýšenou pozornost „neviditelným“ částem karoserie. Provoz i údržba ovšem nijak zvlášť nezruinují rodinný rozpočet
Vzhledem k relativně nedávnému častému výskytu trabantů na našich silnicích je k dispozici vcelku velké množství součástek. Ale pozor, počty duro-plastových vozítek se za poslední roky dramaticky snížily, většina majitelů totiž přesedlala na modernější stroje. Naštěstí ale existují kluby nadšenců, kteří udržují východoněmeckou legendu při životě. Relativně velký trh s náhradními díly se rozprostírá jak na západ, tak na sever od našich hranic. Buďte ovšem obezřetní před kvalitou součástek, nejlevnější většinou znamená nejhorší. Proto se vyplatí investovat do originálních komponentů
Trabanty získávají na ceně nejen díky nostalgíi, ale též několika mediálně známým výpravám do roztodivných zemí. Při výběru se orientujte především na originální exempláře, dost kusů totiž prošlo rukama samozvaných z mechaníků, v horším případě „vesnických' tunerů. Pokud možno hledejte nejvyšší výbavu de Luxe a verzi kombi, kterých se dochovalo méně než kusů se stupňovitou zádí. Případnou hodnotu zvýší netradiční barevná kombinace a samozřejmě i nízký nájezd

Mini má jedno velké plus = touží po něm každý. Navzdory delšímu rozvoru a vyšší hmotnosti kombi při jízdě stále dokáže pobavit. Model Traveller, respektive Countryman, pokud se vyrobil s emblémy Austinu, nabízí i na dnešní poměry objemný zavazadelník s 500 až 1000 litry. Robustní technika lecos vydrží, karoserie už výrazně méně. Je totiž náchylná ke rzi, která se s radostí zakusuje například do sloupků A v oblasti styku s čelním sklem, lemů kol, prahů,u stejně tak i do plechů kolem předních oválných světlometů a dolních hran dveří.
Speciálně pro modely Mk. I a II jsou některé díly velmi drahé, čemuž odpovídá i cena zkoušeného travelleru, která byla více než pětkrát vyšší než trabantu. Spotřebních dílů je dostatek a nejsou závratně drahé, naopak menších především interiérových součástek (přepínače atd.) je nedostatek, což vyhání ceny do závratných výšek. Totéž platí i o ozdobných krytech kol. Neznačkovým reprodukcím se vyhněte, nemívají valnou kvalitu
Malé auto, nízké náklady? Tak tato poučka v případě Miniho kombi zcelajistě neplatí. Například karoserie se od klasického „miníka“ zcela zásadně liší (od dveří dozadu), náhradní díly tak nebudou zrovna nejlevnější. Zamiřte tedy pozornost na co nejméně problémové a originální kusy s jasnou servisní historií. Na trhu můžete narazit na modely Mark I s motorem o objemu850 cm“, případně MK II s litrovým čtyřválcem (jako u zkoušeného vozu). Obě verze jsou dobrou volbou

Obrázek

Trabant Universal i Mini Traveller na první pohled představují různé strany téže mince. Při bližším zkoumání se ale liší. Zatímco mini nabídne silnější motor a jistější jízdní vlastnosti, trabant kontruje prostornější kabinou i příznivějšími pořízovacími í provozními náklady. l proto zvítězilo duroplastové kombi ze Cvikova nad britskou legendou. l když jen o bod.
Mini v disciplíně jízdních vlastností s přehledem zvítězilo, vavříny ovšem zamířily na východ.

_________________
I MINI věci dělají velkou radost
Obrázek


Naposledy oživil jirka2030 v 07. lis 2015 17:48


Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvek: 1 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Založeno na phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz