Kdysi jsem to taky četl, třeba si to někdo přečte taky...
Podmínky pro udělení veteránských SPZ
Tento typ značek není snadné získat, a to jak technicky tak z hlediska byrokracie. Vozidlo musí nejprve projít tzv. klubovou testací, což znamená, že se majitel registruje k prověrce vozu u některého z klubů sdružujících majitele starých vozidel. Již jen tato testace stojí několik tisíc korun a je závislá na jednotlivých klubech. Jejím účelem je potvrdit historický původ automobilu. V případě úspěchu při klubové testaci je nutno vozidlo podrobit tzv. krajské testaci. Zde se kontrolujte technická způsobilost vozidla. Vozidlo musí být ve výborném jak technickém tak optickém stavu, nesmí mít vady na laku, škrábance či promáčknutí a musí bez závad splňovat klasickou STK. Dále platí, že vozidlo musí být staré minimálně 25 let (s tím, že se s největší pravděpodobností bude měnit legislativa a toto stáří by se v nejbližších letech mělo zvýšit na 30 let).
I po udělení veteránských SPZ je vozidlo místo jednou za dva roky povinno podrobovat se STK každý rok a je vždy nutné projít bez závady. Z byrokratického hlediska je nutné předložit doklad o původu vozidla včetně roku výroby, osvědčení o technickém stavu, pět fotografií vozidla z levé strany ze předu a z pravé strany zezadu (6 x 9 cm), dále pak vyplněný formulář „Žádost o provedení testování historického vozidla“.
Dále je pak potřeba uzavřít povinné ručení, které se rovná 1/12 jeho běžné ceny a jako obvykle je dáno objemem válců; a zaplatit správní poplatek. Při vyřizování krajské testace je třeba dostavit se ke komisi sídlící v kraji, ve kterém má majitel trvalé bydliště. Mezi další nezbytnosti patří vyplněná přihláška k registraci historického vozidla do registru historických a sportovních vozidel, potvrzená žádost o provedení klubové a krajské testace, jedna fotografie z levé strany ze předu a z pravé strany zezadu (6 x 9 cm), doklad o povinném ručení a doklad totožnosti (občanský průkaz). V případě, že uchazeč o veteránské SPZ všechny výše uvedené podmínky splní, neměl by již na městském úřadě s rozšířenou působností mít problém tyto značky obdržet. Výhody a nevýhody veteránské testace
Hlavní výhodou tohoto statutu je nízké povinné ručení. Jak již bylo zmíněno, vlastník veterána platí pouhou jednu dvanáctinu z běžné ceny povinného ručení. To je velmi výhodné hlavně u vozidel s vysokým objemem, u kterých se cena povinného ručení pohybuje kolem 10.000 Kč za rok. Ziskem statutu historického vozidla tak bude majitel muset platit méně než tisícikorunu. Co se týče nevýhod je třeba si uvědomit, že náklady na uvedení vozidla do stavu schopného obstát při testaci a na udržení tohoto stavu budou jistě nemalé. Dále je třeba počítat s nepříjemnou časově náročnou byrokracií. Další nevýhodou je to, že vozidlo není možné používat pro podnikatelské účely (není tedy možné např. jej zapůjčovat na svatby, vyhlídkové jízdy apod). Z tohoto důvodu mají všechna historická vozidla v Praze (včetně předválečných pragovek) klasické SPZ. Je tedy třeba si ještě před žádostí o tuto registrační značku uvědomit, co od ní očekáváme a jestli má vůbec smysl o ni žádat. Často není problém u testací se setkat s lidmi, kteří se z důvodu nízkého povinného ručení snaží o zisk veteránských SPZ pro staré škodovky, golfy apod. Jakmile jim však testační komisař oznámí, že aby vozidlo uvedly do stavu hodného absolvování testace, musí do něj investovat minimálně 50.000 Kč. Většinou se už tito lidé před komisí nikdy neukážou. Legislativní nestabilita
Dalším problémem veteránských SPZ je nejisté právní prostředí. Již několikrát zazněly návrhy v tom smyslu, že by se veteránské doklady měly udělit pouze těm vozidlům, která budou jezdit výhradně na srazy, omezený počet kilometrů za rok apod. I co se týče oné 1/12 povinného ručení, může kdykoliv dojít ke změně. Nakonec se tak ta prestižní zelená značka označující historické vozidlo může ukázat pouze jako známka cti a prestiže.
Na závěr se tedy dá podotknout jen to, že statutem historického vozidla se ve většině případů pyšní pouze ta vozidla, která si to opravdu zaslouží. Ekonomická efektivita je takřka nulová, a proto se skutečně jedná o známku prestiže a pocitu, že je člověk součástí jisté komunity. Pokud jste i nyní přesvědčeni, že o veteránské SPZ máte zájem, s největší pravděpodobností je při troše píle dostanete.
_________________ Mini & Sex & Rock 'N' Roll
|